Fredag

Nu har jag varit hemma från sjukhuset i 3 dagar. Så himla skönt att kunna koka sig en kopp te när en vill eller ta en dusch eller byta sitt plats när en blir uttråkad. Jag mår så mycket bättre och alla mina värden är bra. Så skönt att det gick så fort med tanke på hur dålig jag var. 

Det svåra nu när jag mår bättre är att hålla mig själv stilla. Ytterligare en prövning och något jag mentalt får arbeta med. Svårt att bara vara och inse att jag behöver vila att det är OK att inte göra saker hela tiden. Sakta bygga upp min kropp så att jag klarar nästa cellgiftsbehandling. Förhoppningsvis har jag nu fått lite koll på hur jag  ska hantera mig själv och mitt mående kommande gånger. Att jag behöver hålla koll på hur mycket mat och vätska jag får i mig, svårt när allt smakar illa och jag inte har någon matlust. 
Det händer mycket i min kropp nu. Huden är torrare än vanligt, musklerna värker jag börjar tappa håret. Det kliar och pirrar i hårbotten och när jag tar i mitt hår så lossnar det. (null)

Jag har ju vetat om att jag kommer att tappa hårat och jag trodde att jag mentalt förberett mig på det. Men jag inser nu att det inte går, för det går inte att förstå hur det känns att sitta med tofsar av sitt eget hår mellan fingrarna. Hela dagen igår gick jag omkring som förlamad, så trött och ledsen. Nästan som om jag inte kunde andas. 
Idag när jag tvättade håret tappade jag så mycket hår att jag bestämde mig för att raka av det...
(null)

(null)

(null)

(null)

...läskigt eftersom jag inte har en aning om hur jag kommer att se ut eller hur det kommer att kännas. Tyvärr kan jag inte ångra mig ur min situation, tro mig jag har tänkt så både en och två gånger! Men verkligheten är ju det den är så det är bara att än en gång bita ihop och bara agera. 

En ganska häftig känsla dock att raka av sig håret. Lite filmkänsla, rebbeliskt!
Vet inte om jag ska skratta eller gråta så svårt att titta på mig själv. Är det där jag? Kommer att ta tid att vänja mig vid min nya spegelbild. Tror jag behöver stå länge och många gånger och bara titta på mig själv. Prova ut nya miner, nya sätt att le på, nya sätt att röra mitt huvud? Hur ska jag sminka mig, bära örhängen, kläder? Hur passar mitt nya utseende min klädstil? 
Jag får googla på "starka" kvinnor som valt att raka av sig håret som är super snygga och kaxiga och trygga i sin kalhet!
Så får jag helt enkelt kopiera deras trygghet och kaxighet och göra den till min! 

(null)    

Anonym

Alice tyckte att du passade i rakat 💪🏻

Anonym

Snygging 😍😍, kram Annika

Anonym

Du är ju så vacker😍 tänk Sinead O’Conor!! 👍😀 kram Ninni

Anonym

Allt klär en skönhet! 😍 För mig symboliserar din nya "frisyr" styrka och det är just vad du är STARK även om du kanske inte alltid känner så! Tack för att du är du och för att du orkar och vågar låta oss ta del av din resa! ❤ *kramar* Annsofie

Anonym

Allt klär en skönhet! 😍 För mig symboliserar din nya "frisyr" styrka och det är just vad du är STARK även om du kanske inte alltid känner så! Tack för att du är du och för att du orkar och vågar låta oss ta del av din resa! ❤ *kramar* Annsofie

Anonym

Du är precis lika vacker som alltid❤ kram Vera

Anonym

Du är skitsnygg! /Jessica M

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress